Opancerzony ciągnik artyleryjski Luftwaffe – „Lufcik”

photo4„LUFCIK” – perełka z Pilicy – to współczesna nazwa częściowo zrekonstruowanego i odnowionego unikatowego ciągnika artyleryjskiego Luftwaffe, który 18 stycznia 1945r. zatonął podczas próby forsowania rzeki, pogrążając się w jej piaszczystym dnie. Jest to najprawdopodobniej jeden z kilku prototypowych pojazdów, których produkcji nigdy nie podjęto. Jego historia sięga 1934r., gdy podjęto proce nad opancerzonym ciągnikiem artyleryjskim, który mógłby wjeżdżać z holowaną armatą p-lot kalibru 88 mm bezpośrednio na linię ognia. Na standardowym podwoziu ciągnika SdKfz 8/DB 10 zabudowano wówczas pancerne nadwozie wykonane z płyt stalowych grubości 12 mm.

Ciągniki te nie weszły do produkcji seryjnej, jednak wykonane egzemplarze wykorzystano pod koniec wojny na froncie wschodnim w oddziałach Luftwaffe. Właśnie takim pojazdem jest zachowany do dziś „Lufcik” (co potwierdza oryginalna tablica rejestracyjna WL 323863 – oznaczająca przydział do sił powietrznych).

pojazd2Pierwsza próba wydobycia z Pilicy prawie 18-tonowego ciągnika, podjęta przez polskich saperów w 1957r., zakończyła się fiaskiem. Wówczas to, wystającą z dna górną i przednią część pojazdu wysadzono w powietrze. W 1998r. na ślad pojazdu trafiła grupa pasjonatów militariów ze Stowarzyszenia Przyjaciół Pilicy i Nadpilicza z Andrzejem Kobalczykiem na czele. Rok później wydobyli wrak, którego remont wraz z rekonstrukcją zakończył się w 2003r.

W czerwcu 2005 roku podjęto próbę „ożywienia” tego unikatowego pojazdu. Kilkutygodniowe prace prowadzone przez tomaszowską firmę „Demobil”, zakończone zostały pełnym sukcesem. 31 lipca, podczas zorganizowanego na terenie Skansenu pierwszego pikniku historyczno-wojskowego, „Lufcik” ruszył po raz pierwszy od ponad 50 lat! Niestety, nie było możliwości wyremontowania oryginalnego silnika, ponieważ brakowało zbyt wielu jego elementów. Został on zastąpiony silnikiem radzieckiego Kraza, który świetnie znalazł się w nowej roli.

Podczas remontu odkryto wiele zastanawiających i znamiennych analogii pomiędzy oryginalnym silnikiem marki Maybach i radzieckim Krazem. Dzięki temu udało się sprawnie dokonać zmiany silnika i jego podzespołów. Zachowano oryginalną skrzynię biegów i wiele innych elementów układu napędowego. Po remoncie „Lufcik” dysponuje całkowicie zachowanym, autentycznym układem gąsienicowym.

photo13Wkrótce wszyscy chętni na bliskie spotkanie z historią będą mogli przejechać się ciągnikiem artyleryjskim z Pilicy. Przejażdżki będą organizowane podczas odbywających się w Skansenie Rzeki Pilicy pikników historyczno-wojskowych, organizowanych w każdą niedzielę letniego sezonu turystycznego. Ponadto niemiecki pojazd będzie ważnym elementem widowisk historycznych, odgrywanych przy różnych okazjach przez Grupę Rekonstrukcji Historycznych „Pilica” istniejącej przy Skansenie Rzeki Pilicy. Obecnie ten, prawdopodobnie jedyny zachowany na świecie, egzemplarz pojazdu takiej konstrukcji jest najcenniejszym eksponatem działu militarnego Skansenu Rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim.

Dane techniczne:
długość
szerokość
wysokość
7500 mm
2450 mm
2500 mm
grubość pancerza 12 mm
masa pojazdu 18 000 kg
prędkość maksymalna na drodze 45 km/h
uzbrojenie 2 x rkm kal. 7,92:
MG 34 i MG 42

GALERIA ZDJĘĆ