Do skansenowej ekspozycji wojennych trofeów Pilicy na czas wakacji dołączył niemiecki półgąsienicowy transporter opancerzony typu SdKfz 251/3-IV Ausf. D. Ten 8-tonowy pojazd, należący do 2 kompanii wydzielonego oddziału łączności 19 Dolnosaksońskiej Dywizji Pancernej Wehrmachtu, zatonął w Pilicy nad ranem 18 stycznia 1945 roku podczas przekraczania mostu w Brzustówce. Znajdował się wśród ostatnich pojazdów niemieckich, forsujących Pilicę w odwrocie przed ofensywą Armii Czerwonej. Szybko i całkowicie pogrążony w piaszczystym dnie rzeki, przetrwał w stanie niemal kompletnym do lipca 1996 roku, kiedy został wydobyty. Po wydobyciu i gruntownym remoncie trafił do zbiorów Muzeum im. Antoniego hr. Ostrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim.
Obecnie transporter będzie można oglądać w skansenie aż do końca listopada br.
Nie byłoby to jednak możliwe, gdyby nie Piotr Malczewski i Paweł Kościecha, który włożyli dużo pracy w uruchomienie pojazdu. Dziękujemy za pomoc, a Muzeum im. Antoniego hr. Ostrowskiego i Panu Dyrektorowi dziękujemy za użyczenie eksponatu na ten czas.
Serdecznie zapraszamy do oglądania ROSI w towarzystwie T-34/85 oraz SdKfz 8/DB 10 („Lufcika”).
Dane taktyczno-techniczne pojazdu:
załoga 5-7 osób
dł. całkowita 5,6 m
szerokość 2,1 m
wysokość 1,75 m
masa bojowa 9 t.
opancerzenie: płyty z przodu grubości 10-15 mm, z boku i z tyłu 6 mm, na dnie 6 mm
napęd: silnik Maybach 42-gażnikowy, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy o pojemności 4 170 cm3 i mocy 100 KM
paliwo: benzyna etylizowana
zużycie paliwa na drodze 50 l/100 km, w terenie 80 l/100 km
prędkość maksymalna na drodze 52 km/h
zasięg na drodze 300 km, w terenie 150 km
Info muzeum: https://www.muzeumtomaszow.pl/dzialy/historia/rosi